tirsdag 3. desember 2013

Silkekaker

En av mine favorittkaker til jul er silkekaker, eller sjakkruter som de fleste kjenner de som. Kjært barn har mange navn.

Disse ble laget rett før juleverkstedshelga, slik at vi kunne kose oss med disse underveis.

Selv trøbler jeg alltid litt når jeg skal lage de. Deigen har en tendens til å "sprekke" når jeg skal rulle ut pølsene. Jeg løser dette ved at jeg ofte tilsetter litt ekstra smør. Blir de for myke etterpå, tilsetter jeg heller litt mel under utrullingen av pølsene.


Dette trenger du:

200g smør
150g sukker
200g hvetemel
100g potetmel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ss kakao

Start med romtemperert smør og sukker. Ha dette i mikseren og pisk det hvitt.
Sikt hvetemel, potetmel, bakepulver og vaniljesukker.
Bland dette med det sammenpiskede smøret og sukkeret.
Når deigen er ferdig, tar du å deler deigen i to. Jeg legger da tilbake den ene halvdelen i mikseren og tilsetter kakao.
Nå skal du ha en hvit deig og en brun deig. Begge disse deles så igjen i to.
Rull alle fire deler til like lange pølser.
Først legger du en hvit og en brun pølse tett inntil hverandre. Deretter legger du på de to siste oppå i motsatt rekkefølge. Sett de så i kjølekapet slik at de får bli skikkeig kalde og faste. De kan gjerne stå til dagen derpå.

Sett stekovnen på 200 grader.

Ta ut den kalde baksten fra kjøleskapet. Skjær skiver på ca 5mm. Legg disse på et brett med bakepapir.
Sett de på midterste rille og la de steke ca 8-10 min. Dette er litt avhengig av ovnen din. Men pass på så de ikke bli brente.

Kjeksene er ofte litt myke akkurat når de kommer ut av ovnen. Men når de blir avkjølte så stivner de.

Nå er det bare å nyte!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar