onsdag 11. desember 2013

Juleplanter må man ha!

Det blir liksom ikke helt julestemning uten juleplantene. En del av platene er allerede i hus før desember begynner, men hva gjør vel det :) Her er noen av plantene som tidlig fant veien inn i Carina sin stuen :


Azalea: jeg har i mange år ergret meg over denne planten! Rett og slett fordi jeg ikke har greid å holde liv i den. Men i år har jeg virkelig gått inn for å klare det, for denne planten er helt nydelig.
I bunnen av potta har jeg fylt den med lecakuler. Jeg fyller derfor rikelig med vann i potta, så får blomsten stå og trekke det vannet den vil ha. Jeg har nemelig hørt at denne alltid skal vannes fra bunnen.   Mulig pin plante får litt i overkant med vann, nå som den står nedi lecakulene, men inntrykket er at det går fint og den ser ut til å trives. har lest andre plasser at man også kan bruke oasis.


Julerose: Det er første gangen i år at jeg har kjøpt denne planten. Den kan også stå ute. Jeg tror det stod at den tåle ned til -20 grader. Enn så lenge har det også gått veldig fint å ha den inne. Holder den litt langt unna peisen, så den ikke skal blir overopphetet :)


Julesterne: Den evige klassiker. Jeg måtte jo bare ha denne søte lille stjernen da jeg så denne. Sammen med det lille rådyret, det det riktig så søtt :)

Jeg liker også veldig godt amaryllis, denne skal få komme i hus på et litt senere tidspunt. Det må jo nesten "times", slik at den blomstrer som mest rundt julaften.



Her er Kari sine juleplanter:

 Bruker å ha røde julestjerner, amaryllis og svibler. Det lukter så godt av svibler, at det blir ikke jul før jeg kjenner lukten av de.



Sviblene og amaryllisen fjerner jeg jorda på og setter de i vaser. De lange vasene til sviblene er geniale for da får de støtte når de begynner å blomstre og holder seg fine lengre. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar